Vietnam na motorce nebo skútru (kompletní info 2018)

 Zde zajímavé cestopisy        Zde příklady cest

 
Nejlepší poznávání Vietnamu je ze sedla motorky, skutrů
 
Kompletní informace o jízdě na motorce ve Vietnamu (rok 2018) 
 
 
Řidičský průkaz
Půjčení motorky, mopedu, jaký typ
Doklady
Kde půjčit 
Půjčit někde a vrátit jinde
Cena půjčení
Opravy
Cena oprav
Tankování
Koupě mopedu, motorky
Cesta na mopedu, motocyklu, Hanoi - Saigon nebo naopak
Průvodce ano nebo ne
Mapy
Každý svojí motorku, nebo motorka pro dva
Obtížnost
Všeobecné rady
 
Zásady jízdy na motorce ve Vietnamu
 
 
 
-------------------
 
Kompletní informace o jízdě na motorce ve Vietnamu (rok 2018) 
 
Není potřeba jet celou dovolenou na mopedu. Ale půjčit si ho na dva, tři dny, na daném místě. Kombinace s veřejnou dopravou je ideální.
 
Na webech si přečtete spoustu informací, zákonů, předpisů, opisovaných jednoho od druhého, často staré , ale důležitá je skutečnost, praxe.  Následující info zohledňuje mnoho mých tisíc kilometrů najetých ve Vietnamu na mopedu a motorce, na znalost Vietnamu a policie.  
 
Řidičský průkaz
Dle zákona máte mít mezinárodní řidičák. Vietnamský policista ale většinou neví, co to je.
 
Pokud máte řidičák na motorku A, (Plný A1, A2) nechte si jenom udělat mezinárodní a je vše OK.
Pokud máte jenom B, na auto, máte automaticky i řidičák A1, tzn moped do 125 ccm s automatickou převodovkou, což ale platí jenom v ČR. Ve Vietnamu jsou všechny motorky, mopedy prakticky od 110 ccm3 výše. Neboli ve Vietnamu oficiálně váš řidičák s B a omezeným A1 na moto nad 50 ccm3 neplatí. 
 
Ale praxe je, že se s B normálně ve Vietnamu jezdí. Dokonce absolutní většina turistů tak jezdí. V neturistických oblastech vůbec nemusíte mít obavu. Tam, když vidí cizince, vás určitě nezastaví a nebudou kontrolovat. V turistických oblastech, zvlášť pokud se do něčeho zamotáte, mějte připraveno 200.000 VND.   Ale pravděpodobnost kontroly je minimální. Mezinárodní řidičák také doporučuji, ale zbytečně ho neukazovat, buchnou váím na něj velké razítko: Jenom do 50 ccm3. Ale policie v absolutní většině obsah neřeší. 
 
Od 1.1.2015 může cizinec řídit ve Vietnamu i auto. Auto vám ale nikdo nepůjčí. Auto půjčit je možné pouze s řidičem. Takže motorka, moped. 
 
POZOR od roku 2016 policajti hlavně v turistických oblastech kontrolují cizincům rychlost. Moto 40 km v obci, mimo obec 60 km/h
 
Půjčení motorky, mopedu, jaký typ
1) Pokud na velký okruh, cizinci si většinou půjčují motorku Honda Win, případně  podobnou. Půjčovny pro turisty mají na těchto motorkách již vzadu namontovaný velký nosič. Pokud ale nemáte zkušenosti s jízdou na motorce, tuto motorku vám nedoporučuji, má normální ruční ovládání spojky. Výhoda je, že jsou silné,   dá se s nimi i do terénu, jejich nevýhodou je jejich horší spolehlivost, nejsou obvykle v zrovna dobrém stavu. Dají se půjčit prakticky pouze v Saigonu a Hanoji. Pokud jste motorkář a chcete jet mimo asfaltové silnice ve severním Vietnamu, doporučuji tuto motorku s manuálním řazením nebo podobnou. 
 
2) Nejpoužívanější ve Vietnamu jsou skútry 125 ccm s manuálním řazením s automatickou spojkou. Já je používám i na velmi dlouhé několikaměsíční cesty. Nevýhoda obvykle je, že nemají nosič. Já ve dvou jezdím pouze s jedním menším báglem, který mám vpředu  a vzadu pouze příruční baťůžek. Půjčení je navíc levnější jako Honda Win. Půjčují je prakticky všude i  mimo turistická centra  a to i  velmi levně. Ve vyloženě neturistických oblastech se ale motorky nepůjčují.  Dá se na na něj rychle zvyknout i pro ty, co nikdy na mopedu neseděli, ale nedoporučuji, aby se vydali hned na dlouhou cestu. Dají se půjčit i na mnoha jiných místech, kde jsou turisté, i v hotelích. Např. Sapa, NinhBinh, Hue, HoiAn, Danang, NhaTang, PhuQuoc, ConDao a mnoho dalších míst.  Na některých místech, kde je dnes větší zájem (HaGiang) doporučuji zvlášť v turistické sezoně řešit předem. Mopedy jsou většinu japonské,  čínské bych bral v nouzi. 
 
3) Automat doporučuji především těm, co nikdy na motorce, skutru, nejezdili. Nedoporučuji je na delší cesty, max na jeden, dva,  tři dny. Už vůbec ne do hor. Jsou  těžké s menším výkonem. Opravy jsou komplikovanější a náročnější. Do hor bych s automatem určitě nejel. 
 
Před půjčením si vždy motorku, moped ze všech stran nafoťte. 
 
Doklady
Když si půjčíte motorku, skutr na více dní, budou chtít zálohu a sepíší smlouvu a budou chtít zálohu. Záloha se pohybuje 100-600 USD Když to bude jenom na jeden den, obvykle stačí, když jim řeknete adresu hotelu, případně chtějí do zástavy cestovní pas a nesepisují nic. Řidičák je nezajímá. 
 
Modrou kartu vám půjčovna skoro jistě do ruky nedá, protože s ní byste mohli motorku prodat. Pokud by vás chytla policie, ukažte smlouvu. Pokud máte motorku jenom na jeden den, odkažte na hotel, půjčovnu.  Proto pozor, bez modré karty vás nemusí pustit přes hranice do sousedního Laosu nebo Kambodže. 
 
Kde půjčit 
Na webu se doporučují různé půjčovny, Nedoporučuji se soustředit na konkrétní půjčovnu doporučenou kamarádem nebo nějakým webem. Protože dnes dobrá motorka, zítra krám. Jděte na místo, kde jsou půjčovny a tam si vyberte. Není to jenom o ceně, ale i o tom, jakou konkrétní motorku má půjčovna v daný okamžik k dispozici. Závisí i na sezoně. 
 
V Saigonu turistické centrum s mnoha půjčovnami motorek a mopedů je na ulici Bui Vien. V Hanoji v celém Old Town je spousta půjčoven. Půjčovny jsou zaměřené na turisty, umí trošku anglicky.  Jinak vám zajistí moped  skoro v každém hotelu v centru velkých měst. Ale nemají motorky s manuální spojkou např Handa Win, ale většinou skutr, polouatomat nebo automat. V turistických centrech (Hue, NhaTrang, Sapa, .. ) vám půjčí i v skoro každém hotelu. V neturistických městech půjčovny nejsou a v hotelích většinou nepůjčují.  
 
 
Půjčit někde a vrátit jinde
Ano to půjčovny už existují a týkají se především Saigon, Hanoj, Hue, HoiAn. Nemám osobně ověřeno, a také já doporučuji okruh na severu, přeletět na jih a znovu okruh. Jet velké vzdálenosti podél pobřeží nevidím za dobré, spousta kilometrů, hlavní silnice, Cestu Hanoi-Saigon zásadně nedoporučuji. 
 
 
Cena půjčení
Saigon.  Na ulici Bui Vien a okolí v centru kde se Honda Vin půjčují, mají pevnou cenu 200.000 VND/den (2018) polouatomat 150. Automat také 200. 
Pokud půjdete dále od této oblasti, domluvíte se vietnamsky, v roce 2018 s mi podařilo i za 60 na den polouatomat. Ale normální turista za tuto cenu je bez šance.
Hanoi. Motorky  se půjčují všude v Old Town, ceny jsou o 25-50% vyšší jako v Saigonu. 
 
 
Opravy
Zásadně platí, že opravy poškození pádem, odření, píchlá guma, platíte vy. Opravy motoru platí půjčovna.  Tedy měla by platit. 
Praxe je ale spíše taková, že opravy vždy platíte vy.  Pokud ale na cestě budete platit opravu motoru, hlavně si vše nafoťte a pak zkuste vyjednávat. Je dost časté, že se vám podaří dojednat 50/50%. Cenu vám věří, nepotřebujete doklad.  Mne se naposledy podařilo, že byl prasklý zadní plášť, tzn platil jsem nový plášť, duši, vrátili mi polovinu. 
Opravy jsou dost časté a opraví vám téměř na každém rohu a velmi rychle. Poznáte je. Jsou to vždy otevřené garáže a tam někdo něco opravuje. Nepotřebujete se domluvit, je jim hned jasné o co jde. Jasně, že v turistických oblastech zaplatíte jako turista více než místní. Vietnamci nikdy sebou nevozí žádné nářadí na opravy.  Problém je v horách.  Pokud se vám vysype motor někde na severu u čínských hranic, tak máte problém. Proto je lepší jet alespoň dvě motorky, aby někdo mohl jet pro pomoc.  Jsou schopní, dovedou i motorku naložit na motorku. Počítejte s tím, že to je především o penězích. Toto prostě zaplatíte. Proto já v horách doporučuji jezdit s Vietnamcem. On  vše vyřeší, jedete v klidu, navíc dny máte delší, protože můžete na místo cíle přijedete později, on ví kde je ubytování. A při opravě zaplatíte méně, on to hlídá. Dostanete se na místa, kam byste nijak nejeli, spoustu věcí se dozvíte. 
 
Cena oprav
Ceny v Kč. Píchlá guma  za 15. V turistické oblasti vy jako cizinci můžete zaplatit 100.
Výměna ložiska zadního kola 50, opět vy jako cizinci můžete zaplatiti i 200. Nová duše 50, nový plášť 200. Větší opravy motoru se vejdou do 1000. 
Ale to vždy závisí na tom, kde to je, jak jsou zvyklí na cizince, na koho narazíte.  Na jihu jsou paradoxně ceny nižší jako na severu. 
 
 
Tankování
Ve Vietnamu je hustota benzinových pump výrazně větší jako u nás. Pumpy jsou i v horách. Vedle toho zvlášť na severu benzin prodávají i na ulici v pet lahvích.  Od limonád, od vody. Dále mají malé lidé soukromé malé bomby s benzinem. Ceny u velkých pump jsou všude stejné, u soukromníků trochu vyšší. Cena (2018) asi 22 Kč.  95 okt mají všude. Někde se tankuje 92 oct, není problém. Skutry  jezdí na vše. Někde jsem četl, mít jako rezervu benzin v plastové lahvi. Totální blbost. Raději si vemte vodu. 
 
 
Koupě mopedu, motorky
V poslední době metoda hodně propagovaná. Dle mého názoru se vyplatí, pokud pojedete více jak na měsíc, dva. Většinou se prodávají Honda Win. Ceny se pohybují 200 - 300 USD. Jsou ale na rozdíl o půjčovacích ve hodně špatném stavu, musíte téměř 100% počítat s opravami po cestě, což je nejenom ztráta času, peněz, ale může zásadně ovlivnit dovolenou. Pozor, bývají i kradené, nemáte šanci zkontrolovat dokumenty. Do hor mimo hustě zabydlené oblasti (HaGiang) bych jel výhradně s dobrou motorkou, skuterem, nikdy ne s něčím za 200 USD. Navíc s kontrolou techničáku policií mám již nepříjemnou vlastní zkušenost. Počítejte s výkupní cenou max 100 USD, pokud se vám nepodaří jí zase prodat cizinci. Další problém pozor pokud jí budete prodávat poslední dny, dostanete dongy, ne USD. 
 
Dobré řešení- koupit kvalitní motorku od Tigit Motorbikes za 1000 USD. Ti vám potvrdí opětný výkup za 750-800 USD, podle délky cesty. Takže je to při delší cestě daleko lepší. Jenže motorka se kupuje obvykle když cesta pokračuje do Kambodže nebo Laosu, Takže problém.  
 
Cesta na mopedu, motocyklu, Hanoi - Saigon nebo naopak
Tato cesta je poměrně dost požadovaná, já jí ale nechápu. Předně je potřeba motorku koupit a prodat, ale hlavně je to hlavní tah. Jako kdyby někdo chtěl poznat Československo po cestě z Bratislavy do Prahy. Dlouhá úmorná cesta. Kdo nezná skutečný Vietnam, bude tvrdit, že toho viděl spoustu. Ano, ale současně viděl a zažil zlomek, co mohl vidět a poznat. Neboli zásadně tuto cestu NEDOPORUČUJI.  Cestovatelé vychvalují, jaká to byla super cesta. Ano, protože nemají srovnání, neví, co mohli vidět, zažít. Daleko lepší je třeba  tato cesta
 
Průvodce ano nebo ne
Pokud si půjčíte moped na cestu, která směřuje po hlavních cestách, ubytovaní je v hotelích, není vůbec problém, je zcela zbytečný. Průvodce je ale nedocenitelný, pokud jedete do hor,  do neturistických oblastí dál od hlavních silnic. Je relativně levný, vezme vás do vesnic, celý výlet do Vietnamu vás bude stát možná o 10- 20% více, ale z Vietnamu budete mít 100x více. Ale přímo průvodce, nejlepší také fandu, ne cestovku. Ty jsou drahé, mají stále stejné cesty, velká skupina, prioritní je pro ně byznys. Hlavně jedete bez starostí, kdyby se vám v horách rozbila motorka. Nedomluvíte se. Anglicky bez šance. Hlavní výhoda je, že vyřeší poruchu motorky, píchlou gumu (s tím se asi setkáte) havárii,
Utvořte skupinu kamarádů dva, maximálně čtyři. Nesnažte se tvořit velké skupiny. Jeden neznámý blbec vám výlet zkazí. Přehled o dobrých průvodcích má Vietnamka Mai, co je uvedená v kontaktech. Má kamarády, co takto na motorkách s turisty jezdí. Nejvíce v HaGiang. Pokud jste ale jenom dva,  je to více o penězích.
A průvodce nejenom že vás zavede tam, kam by jste si nikdy nevydali, pomůže vyřešit opravu, připadnou kolizi a hlavně, máte výrazně kratší ztrátový čas. Můžete si dovolit přijet na místo později, nemusíte se strachovat o ubytování. Spoustu zajímavostí se dozvíte. Prostě si to užijete beze strachu daleko více. Přes mojí poměrně dobrou znalost Vietnamu využívám každé příležitosti jet s domorodcem. Je to fakt jiný level.
 
Mapy
GPS a Google map je obrovským pomocníkem.  Pouze musíte uvažovat, že velikost silnice, její označení, nesouhlasí s realitou. Malinká cesta na Google map může být široká asfaltová silnice a naopak výrazná silnice může být stezka. 
Zvlášť na severu v horách je problém.  Google vám někde ukáže jenom bílou nebo zelenou plochu. S tištěnými mapami je to stejné 
Neboli hluboko do vesnic jenom s průvodcem, nebo pokud se domluvíte vietnamsky, zeptat se. 
 
Pozor: Vietnamci mapy neznají viz  Tištěné mapy nesouhlasí mimo hlavních tahů. Zvlášť mne rozčílily mapy v oblasti HaGiang.. Byly tam nesmysly. 
 
 
Každý svojí motorku, nebo motorka pro dva
Pokud pojedete na motorce, ne mopedu, pojedete určitě každý sám. abyste si cestu užili.  Pokud na skutru  a jste dva silní chlapi, doporučuji každý svůj skutr. Pokud jede kluk s holkou spíše průměrné, nebo menší váhy, stačí jeden skutr  pro dva. Musí být ale silný. Ale pozor, jenom jeden batoh. A nesmí být obří. K tomu malý ruksáček na denní věci, pláštěnky, jídlo, (většinou kupujeme na cestu ovoce)  foťáky atd. Zde co sebou na cestu  Já, když jedu s holkou,, dávám jediný batoh  dopředu a vzadu jenom malý ruksáček. A to i na měsíční cestu. 
 
 
Obtížnost
Absolutní většina silnic je  asfaltová, poměrně dobrá,  vlastní jízda je bezproblémová, je potřeba si pouze zvyknout na specifikum způsobu jízdy a dopravních zvyklostí. Skútr si může půjčit i ten, kdo na něm v životě neseděl. V tomto případě  doporučuji plný automat. 
Jenom je potřeba uvažovat: Pokud si půjčíte skútr, motorku, v Saigonu nebo Hanoji, tak byste měli na motorce, skútru,  umět jezdit. I pro  znalého je to první hodiny, dny, skutečně hodně náročné. Naproti tomu nemá  problém si půjčit na výlet skútr, automat, třeba na ostrově Phu Quoc i ten, kdo na skútru v životě neseděl. Mimo velká města s určitou dávkou opatrnosti může jezdit prakticky každý. 
Pokud ale sjedete z hlavních silnic a budete chtít jet hlouběji do hor, do vesnic, po nezpevněných cestách, tak to chce už na motorce umět jezdit. A v určité fázi se dostanete do míst, která už jsou i pro skútry neprůjezdná a projíždí  jenom krosové motorky.  Zde může mít problém i mnoho silničních motorkářů. Tato místa ale nikdo při první návštěvě Vietnamu obvykle na motorce nenavštěvuje. 
 
 
Všeobecné rady
Parkujte vždy bezpečně. Hotely téměř všude zajišťují motorky, na noc je zavezou do haly a zamknou. Na trzích jsou vždy hlídaná parkoviště, zaplatíte mezi 3-10 VND bez ohledu na dobu. Využívejte je! Případně když to není možné, zaparkujte u někoho a požádejte o hlídání. Pak mu dejte 5-10. Můžete bez problémů pak nechat na motorce bágly. 
 
Pro  vázání zavazadla si vždy z domova vozím „gumicuky“ (vázací gumy na konci s háky) Protože ve Vietnamu vám dají v půjčovně pouze kus gumy a to je zdlouhavé, zvlášť nepříjemné, když máte nádrž pod sedadlem a kvůli tankování musíte vždy zavazadlo odpoutávat. 
 
V noci mimo města pokud možno nejezděte.  Setkáte se s neosvětlenými mopedy, koly, chodci. A pokud svítí, Vietnamci neví, co to jsou dálková nebo klopená světla.  A k tomu neočekávané díry a překážky. 
 
Vybavení. Všimněte si jak jezdí Vietnamci, V sandálech nebo bosí, v košili. Já jezdím v sandálech s pevnou špičkou, když mi je zima, dám si do nich ponožky. Dále bundu do deště a hotovo. Určitě nezapomenout na brýle, i když Vietnamci jezdí bez brýlí. Určitě ale teplejší vybavení pro prosinec – únor,  do hor na severu. Minimálně tenisky, rukavice, bunda, kulich. V horách je okolo 10ti stupňů. Samozřejmě motocyklový fanda, který si půjčí krosovou motorku, si obvykle přiveze svojí výstroj, je to také o požitku. Helmu používejte, policie to navíc pokutuje. Neznamená, že když vidíte 5 lidí na jedné motorce, že vás nebudou pokutovat. 
 
Zásady jízdy na motorce ve Vietnamu
Praxe je, že mopedy jezdí obvykle 40 km/hod. Na široké rovné  silnici je možné jet 60 km/hod  80 km/h pojedete spíše vyjímečně. V zásadě, čím pomaleji tím lépe, ale ne moc pomaleji jako ostatní. 
 
Platí, nikdy neočekávejte, že vám někdo dá přednost. Nikdy si nemyslete, že jedete zprava nebo na zelenou a že máte proto přednost. 
Vždy počítejte, že protijedoucí auto, skutr, může odbočit bez varování doleva. Že při předjíždění předjížděné auto nebo skutr může odbočit doleva nebo doprava. 
Vždy uvažujte, že za hustého provozu nebo u silnic se svodidly mezi pruhy v protisměru  těsně u pravé krajnice, jezdí skutry proti vám na krátké vzdálenosti. Těm se vyhýbejte zásadně vlevo a nechávejte pruh těsně u krajince pro ně. Nikdy nejezděte těsně u pravé krajnice. Může tam kdokoliv bez varování vyjet zprava nebo někdo jede proti. Pokud uvidíte proti sobě skutr, hlavně se nelekněte. On buď zůstane v protisměru u kraje, protože jede jen na krátkou vzdálenost, nebo se bude snažit pomalu přesouvat na svojí pravou stranu. 
Prudce nezrychlujte a nezpomalujte.  
Na dálnici s dělicí barierou uprostřed počítejte, že i v levém pruhu může v protisměru jet auto,  autobus.
Vždy se vyhýbá ten, kdo vidí. Neboli když neočekávaně před vámi někdo zahne. je na vás, abyste do něj nenarazili. 
Světelné semafory dodržujte. I když uvidíte, že mají spíše doporučující charakter. Policie to hlídá a vy nejste doma, odnesli byste to. Také používejte blinkry. Pokud odbočujete  doleva a motorek je tolik, že vás stále předjíždí, dejte blinkr a pomalu se přesouvejte doleva. Je dobré mávat rukou doleva, dělá se to často, aby vás přestali předjíždět. Ale přesto pozor, velmi opatrně, nemusí si toho všímat.                 
 
Největší oříšek je při odbočování doleva za hustého provozu, kdy v protisměru řeka motorek nikdy nezastaví. Pomaloučku mezi protijedoucí skutry a odbočit.   
 
Stejně je to, když vjíždíte na hlavni doleva plné motorek. Nesnažte se rychle přejet na svojí pravou stranu. Ale sledujte ostatní. Pomalu se otočit hned doleva podél chodníku a pomaloučku v protisměru se přesouvat na svojí stranu.
 
Kruhové objezdy se někdy dodržují, někdy  ne. Někdy se jezdí i vlevo. Hlavně na okruhu jeďte pomalu, lépe na dvojku a nedělat náhlé změny,  
 
Auta se normálně předjíždí zprava.  
 
POZOR !!!
Ale obrovský pozor si dejte na nákladní auta a autobusy. Pokud vás předjíždí a nenechá vám prostor, raději zastavte daleko v krajnici. Pozor, mezi asfaltem a krajnicí bývá schod, špatná krajince, která vás pod zadní kola náklaďáku může poslat velmi rychle.  Proto velký pozor při předjíždění zprava. Ve Vietnamu je takto nejvíce smrťáků. Viděl jsem, že zachytil pravou stupačkou o obrubník. Spadl přímo pod zadní kola náklaďáku. Tzn. neprotahovat se vedle velkých aut.  
 
Jistě si všimnete, že zvlášť ve městech je levý pruh pro auta a pravý pro mopedy. 
Klakson používejte. I když budete vidět, že nikoho nevzrušuje. Ale dáváte tím o sobě vědět. Zvlášť dát vědět tomu, kdo jede před vámi, aby něco nepovedl. 
 
 
Hlavně opatrně, pomalu a obezřetně. 
 
Šťastnou cestu. Případně klidně napište info@vietnamista.cz 
 
Pokud se vám článek líbil, klikněte like, sdílejte, potěšíte. Budu vědět, že jsme to nevypotil zbytečně 

Nejlepší poznávání Vietnamu je ze sedla motorky

 Tento návod ke stažení zde  

 

Vietnam je asi největší ráj pro milovníky jedné stopy na světě.  Na jedné straně adrenalin v nekonečném moři motorek a skútrů v Saigonu (HMNC)  a Hanoji, a  na druhé straně náročné prašné, spíše bahnité cesty. v horách. Není také nejmenší nebezpečí, že na motorkáře v lese vyletí rozzuřený chatař.    

Pro nás jsou navíc ideální zimní měsíce, kdy u nás motorky ukládáme k spánku. 

Cestování ve Vietnamu je překvapivě výrazně levnější, něž v Evropě.  Zpáteční letenka je dnes podle nabídky od 14 tis Kč  a půjčení stroje je levné. Ubytování je také velmi levné.

Nejlepší jet s kamarády v počtu dva, maximálně čtyři. Velké skupiny v horách, ve vesnicích, nejsou dobré. Můžete jet zcela sami. Pokud průvodce, tak dobrý místní abyste se dostali do vesnic, do příbytků, tam, kam byste sami neměli odvahu. Vyřeší problém, havárii, poruchu. Český vám zajistí to, co si můžete zajisti sami. Tj. ubytování a mapu s GPS. Akorát vám zvýší cenu.  Vietnamsky neumí a anglicky v horách neumí prakticky nikdo.  A určitě se nepřidávat ke skupině neznámých motorkářů. Jeden idiot vám může zničit cestu. Vietnam je velmi bezpečná země. Bezpečnější jak Evropa.

 

Nejlepší poznávání Vietnamu je skutečně ze sedla motorky, skútru.

Na základně mých mnoha tisíců najetých kilometrů v sedle ve Vietnamu jsem sestavil tento podrobný přehled, který by měl být nápomocen dalším odvážlivcům.

 

Není potřeba jet celou dovolenou na skútru. Ale půjčit si ho na dva, tři dny, na daném místě. Kombinace s veřejnou dopravou je ideální.

 

Na webech si přečtete spoustu informací, zákonů, předpisů, opisovaných jednoho od druhého, často staré, ale důležitá je skutečnost, praxe.  Následující info zohledňuje mnoho mých tisíc kilometrů najetých ve Vietnamu na skútru a motorce, na znalost Vietnamu a policie.  

OBSAH

 

1 Řidičský průkaz

2 Půjčení motorky, skútru, jaký typ

3 Doklady

4 Kde půjčit

5 Půjčit někde a vrátit jinde

6 Cena půjčení

7 Opravy

8 Cena oprav

9 Tankování

10 Koupě skútru, motorky

11 Cesta na skútru, motocyklu, Hanoi - Saigon nebo naopak

12 Průvodce ano nebo ne

13 Mapy

14 Každý svojí motorku, nebo motorka pro dva

15 Obtížnost

16 Všeobecné rady

17 Zásady jízdy na motorce ve Vietnamu

 

 

1 Řidičský průkaz

Dle zákona máte mít mezinárodní řidičák. Vietnamský policista ale většinou neví, co to je.

Pokud máte řidičák na motorku A, (Plný A1, A2) nechte si jenom udělat mezinárodní a je vše OK.

Pokud máte jenom B, na auto, máte automaticky i řidičák A1, tzn. skútr do 125 ccm s automatickou převodovkou, což ale platí jenom v ČR. Ve Vietnamu jsou všechny motorky, skútry prakticky od 110 ccm3 výše. Neboli ve Vietnamu oficiálně váš řidičák s B a omezeným A1 na moto nad 50 ccm3 neplatí. 

 

Ale praxe je, že se s B normálně ve Vietnamu jezdí. Dokonce absolutní většina turistů tak jezdí. V neturistických oblastech vůbec nemusíte mít obavu. Tam, když vidí cizince, vás určitě nezastaví a nebudou kontrolovat. V turistických oblastech, zvlášť pokud se do něčeho zamotáte, mějte připraveno 200.000 VND.   Ale pravděpodobnost kontroly je minimální. Mezinárodní řidičák také doporučuji, ale zbytečně ho neukazovat, buchnou vám na něj velké razítko: Jenom do 50 ccm3. Ale policie v absolutní většině obsah neřeší. 

Od 1.1.2015 může cizinec řídit ve Vietnamu i auto. Auto vám ale nikdo nepůjčí. Auto půjčit je možné pouze s řidičem. Takže motorka, skútr.

POZOR od roku 2016 policajti hlavně v turistických oblastech kontrolují cizincům rychlost. Moto 40 km v obci, mimo obec 60 km/h

 

2 Půjčení motorky, skútru, jaký typ

1) Pokud na velký okruh, cizinci si většinou půjčují motorku Honda Win, případně podobnou. Půjčovny pro turisty mají na těchto motorkách již vzadu namontovaný velký nosič. Pokud ale nemáte zkušenosti s jízdou na motorce, tuto motorku vám nedoporučuji, má normální ruční ovládání spojky. Výhoda je, že jsou silné,   dá se s nimi i do terénu, jejich nevýhodou je jejich horší spolehlivost, nejsou obvykle v zrovna dobrém stavu. Dají se půjčit prakticky pouze v Saigonu a Hanoji. Pokud jste motorkář a chcete jet mimo asfaltové silnice ve severním Vietnamu, doporučuji tuto motorku s manuálním řazením nebo podobnou. 

 

2) Nejpoužívanější ve Vietnamu jsou skútry 125 ccm s manuálním řazením s automatickou spojkou. Já je používám i na velmi dlouhé několikaměsíční cesty. Nevýhoda obvykle je, že nemají nosič. Já ve dvou 

jezdím pouze s jedním menším báglem, který mám vpředu a vzadu pouze příruční baťůžek. Půjčení je navíc levnější jako Honda Win. Půjčují je prakticky všude i mimo turistická centra  a to i  velmi levně. Ve vyloženě neturistických oblastech se ale motorky nepůjčují.  Dá se na na něj rychle zvyknout i pro ty, co nikdy na skútru neseděli, ale nedoporučuji, aby se vydali hned na dlouhou cestu. Dají se půjčit i na mnoha jiných místech, kde jsou turisté, i v hotelích. Např. Sapa, NinhBinh, Hue, HoiAn, Danang, NhaTang, PhuQuoc, ConDao a mnoho dalších míst.  Na některých místech, kde je dnes větší zájem (HaGiang) doporučuji zvlášť v turistické sezoně řešit předem. Skútry jsou většinu japonské,  čínské bych bral v nouzi. 

3) Automat doporučuji především těm, co nikdy na motorce, skútru, nejezdili. Nedoporučuji je na delší cesty, max na jeden, dva,  tři dny. Už vůbec ne do hor. Jsou těžké s menším výkonem. Opravy jsou komplikovanější a náročnější. Do hor bych s automatem určitě nejel. 

Před půjčením si vždy motorku, skútr ze všech stran nafoťte. 

 

3 Doklady

Když si půjčíte motorku, skútr na více dní, budou chtít zálohu a sepíší smlouvu a budou chtít zálohu. Záloha se pohybuje 100-600 USD Když to bude jenom na jeden den, obvykle stačí, když jim řeknete adresu hotelu, případně chtějí do zástavy cestovní pas a nesepisují nic. Řidičák je nezajímá. 

Modrou kartu vám půjčovna skoro jistě do ruky nedá, protože s ní byste mohli motorku prodat. Pokud by vás chytla policie, ukažte smlouvu. Pokud máte motorku jenom na jeden den, odkažte na hotel, půjčovnu.  Proto pozor, bez modré karty vás nemusí pustit přes hranice do sousedního Laosu nebo Kambodže. 

4 Kde půjčit 

Na webu se doporučují různé půjčovny, Nedoporučuji se soustředit na konkrétní půjčovnu doporučenou kamarádem nebo nějakým webem. Protože dnes dobrá motorka, zítra krám. Jděte na místo, kde jsou půjčovny a tam si vyberte. Není to jenom o ceně, ale i o tom, jakou konkrétní motorku má půjčovna v daný okamžik k dispozici. Závisí i na sezoně. 

V Saigonu turistické centrum s mnoha půjčovnami motorek a skútrů je na ulici Bui Vien. V Hanoji v celém Old Town je spousta půjčoven. Půjčovny jsou zaměřené na turisty, umí trošku anglicky.  Jinak vám zajistí skútr  skoro v každém hotelu v centru velkých měst. Ale nemají motorky s manuální spojkou např. Handa Win, ale většinou skútr, polouatomat nebo automat. V turistických centrech (Hue, NhaTrang, Sapa, .. ) vám půjčí i v skoro každém hotelu. V neturistických městech půjčovny nejsou a v hotelích většinou nepůjčují.   

 

5 Půjčit někde a vrátit jinde

Ano, One way rental  půjčovny už existují a týkají se především Saigonu, Hanoje a Hue. Nemám to osobně ověřeno, ale já doporučuji okruh na severu, přeletět na jih a znovu okruh. Jet velké vzdálenosti podél pobřeží nevidím za dobré, spousta kilometrů, hlavní silnice, Cestu Hanoi-Saigon zásadně nedoporučuji.  

 

6 Cena půjčení

Saigon.  Na ulici Bui Vien a okolí v centru kde se Honda Vin půjčují, mají pevnou cenu 200.000 VND/den (2018) poloautomat 150. Automat také 200. 

Pokud půjdete dále od této oblasti, domluvíte se vietnamsky, v roce 2018 s mi podařilo i za 60 na den poloautomat. Ale normální turista za tuto cenu je bez šance.

Hanoi. Motorky se půjčují všude v Old Town, ceny jsou o 25-50% vyšší jako v Saigonu. 

 

7 Opravy

 

Zásadně platí, že opravy poškození pádem, odření, píchlá guma, platíte vy. Opravy motoru platí půjčovna.  Tedy měla by platit.

 

Praxe je ale spíše taková, že opravy vždy platíte vy.  Pokud ale na cestě budete platit opravu motoru, hlavně si vše nafoťte a pak zkuste vyjednávat. Je dost časté, že se vám podaří dojednat 50/50%. Cenu vám věří, nepotřebujete doklad.  Mne se naposledy podařilo, že byl prasklý zadní plášť, tzn. platil jsem nový plášť, duši, vrátili mi polovinu. 

Opravy jsou dost časté a opraví vám téměř na každém rohu a velmi rychle. Poznáte je. Jsou to vždy otevřené garáže a tam někdo něco opravuje. Nepotřebujete se domluvit, je jim hned jasné o co jde. Jasně, že v turistických oblastech zaplatíte jako turista více než místní. Vietnamci nikdy sebou nevozí žádné nářadí na opravy.  Problém je v horách.  Pokud se vám vysype motor někde na severu u čínských hranic, tak máte problém. Proto je lepší jet alespoň dvě motorky, aby někdo mohl jet pro pomoc.  Jsou schopní, dovedou i motorku naložit na motorku. Počítejte s tím, že to je především o penězích. Toto prostě zaplatíte. Proto já v horách doporučuji jezdit s Vietnamcem. On vše vyřeší, jedete v klidu, navíc dny máte delší, protože můžete na místo cíle přijet později, on ví, kde je ubytování. A při opravě zaplatíte méně, on to hlídá. Dostanete se na místa, kam byste nijak nejeli, spoustu věcí se dozvíte. 

8 Cena oprav

 

Ceny v Kč. Píchlá guma za 15. V turistické oblasti vy jako cizinci můžete zaplatit 100.

Výměna ložiska zadního kola 50, opět vy jako cizinci můžete zaplatiti i 200. Nová duše 50, nový plášť 200. Větší opravy motoru se vejdou do 1000. 

Ale to vždy závisí na tom, kde to je, jak jsou zvyklí na cizince, na koho narazíte.  Na jihu jsou paradoxně ceny nižší jako na severu.  

 

9 Tankování

Ve Vietnamu je hustota benzinových pump výrazně větší jako u nás. Pumpy jsou i v horách. Vedle toho zvlášť na severu benzin prodávají i na ulici v pet lahvích.  Od limonád, od vody. Dále mají lidé soukromé malé bomby s benzinem. Ceny u velkých pump jsou všude stejné, u soukromníků trochu vyšší. Cena (2018) asi 22 Kč.  95 okt mají všude. Někde se tankuje 92 okt, není problém. Skútry  jezdí na vše. Někde jsem četl, mít jako rezervu benzin v plastové lahvi. Totální blbost. Raději si vezměte vodu. 

 

10 Koupě skútru, motorky

V poslední době metoda hodně propagovaná. Dle mého názoru se vyplatí, pokud pojedete více jak na měsíc, dva. Většinou se prodávají Honda Win. Ceny se pohybují 200 - 300 USD. Jsou ale na rozdíl o půjčovacích v hodně špatném stavu, musíte téměř 100% počítat s opravami po cestě, což je nejenom ztráta času, peněz, ale může zásadně ovlivnit dovolenou. Pozor, bývají i kradené, nemáte šanci zkontrolovat dokumenty. Do hor mimo hustě zabydlené oblasti (HaGiang) bych jel výhradně s dobrou motorkou, skútrem, nikdy ne s něčím za 200 USD. Navíc s kontrolou techničáku policií  mám již nepříjemnou vlastní zkušenost.  Počítejte s výkupní cenou max. 100 USD, pokud se vám nepodaří jí zase prodat cizinci. Další problém pozor pokud jí budete prodávat poslední dny, dostanete vietnamské dongy, ne USD. 

Dobré řešení - koupit kvalitní motorku od Tigit Motorbikes za 1000 USD. Ti vám potvrdí opětný výkup za 750-800 USD, podle délky cesty. Takže je to při delší cestě daleko lepší. Jenže motorka se kupuje obvykle když cesta pokračuje do Kambodže nebo Laosu, Takže problém.  

 

11 Cesta na skútru, motocyklu, Hanoi - Saigon nebo naopak

Tato cesta je poměrně dost požadovaná, já jí ale nechápu. Předně je potřeba motorku koupit a prodat, ale hlavně je to hlavní tah. Jako kdyby někdo chtěl poznat Československo po cestě z Bratislavy do Prahy. Dlouhá úmorná cesta po hlavní silnici. Odbočit na vedlejší cestu na pobřeží se někde dá, ale je to stále rovina, stále stejné. Kdo nezná skutečný Vietnam, bude tvrdit, že toho viděl spoustu. Ano, ale současně viděl a zažil zlomek, co mohl vidět a poznat. Neboli zásadně tuto cestu NEDOPORUČUJI.  Cestovatelé vychvalují, jaká to byla super cesta. Ano, protože nemají srovnání, neví, co mohli vidět, zažít. 

 

12 Průvodce ano nebo ne

Pokud si půjčíte skútr na cestu, která směřuje po hlavních cestách, ubytovaní je v hotelích, není vůbec problém, je zcela zbytečný. Průvodce je ale neocenitelný, pokud jedete do hor, do neturistických oblastí dál od hlavních silnic. Vezme vás do vesnic, celý výlet do Vietnamu vás bude stát možná o 10 - 20% více, ale z Vietnamu budete mít 100x více. Ale přímo průvodce, nejlepší také fandu, ne cestovku. Ty jsou drahé, mají stále stejné cesty, velká skupina, prioritní je pro ně byznys. Hlavně jedete bez starostí, kdyby se vám v horách rozbila motorka. Nedomluvíte se. Anglicky bez šance. Hlavní výhoda je, že vyřeší poruchu motorky, píchlou gumu (s tím se asi setkáte) havárii,

Utvořte skupinu kamarádů dva, maximálně čtyři. Nesnažte se tvořit velké skupiny. Jeden neznámý blbec vám výlet zkazí. Nejlepší přehled o dobrých domácích průvodcích má moje známá Vietnamka uvedená v kontaktech mého webu. Má kamarády, co takto na motorkách s turisty jezdí. Nejvíce v HaGiang. Pokud jste ale jenom dva, je to logicky dražší.

A průvodce nejenom že vás zavede tam, kam byste si nikdy nevydali, pomůže vyřešit opravu, připadnou kolizi a hlavně, máte výrazně kratší ztrátový čas. Můžete si dovolit přijet na místo později, nemusíte se strachovat o ubytování. Spoustu zajímavostí se dozvíte. Prostě si to užijete beze strachu daleko více. Přes mojí poměrně dobrou znalost Vietnamu využívám každé příležitosti jet s domorodcem. Je to fakt jiný level.

 

13 Mapy

GPS a Google map je obrovským pomocníkem.  Pouze musíte uvažovat, že velikost silnice, její označení, nesouhlasí s realitou. Malinká cesta na Google map může být široká asfaltová silnice, a naopak výrazná silnice může být stezka. 

Zvlášť na severu v horách je problém.  Google vám někde ukáže jenom bílou nebo zelenou plochu. S tištěnými mapami je to stejné.

Neboli hluboko do vesnic jenom s průvodcem, nebo pokud se domluvíte vietnamsky, zeptat se. 

 

Pozor: Vietnamci mapy neznají. Běžně obyvatel Hanoje na mapě Hanoje nenajde, kde bydlí. Tištěné mapy nesouhlasí mimo hlavních tahů. Zvlášť mne rozčílily mapy v oblasti HaGiang.. Byly tam nesmysly.  

 

14 Každý svoji motorku, nebo motorka pro dva

Pokud pojedete na motorce, ne skútru, pojedete určitě každý sám. Abyste si cestu užili.  Pokud na skútru  a jste dva silní chlapi, doporučuji každý svůj skútr. Pokud jede kluk s holkou spíše průměrné, nebo menší váhy, stačí jeden skútr pro dva. Musí být ale silný. Ale pozor, jenom jeden batoh. A nesmí být obří. K tomu malý ruksáček na denní věci, pláštěnky, jídlo, (většinou kupujeme na cestu ovoce) foťáky atd. Já, když jedu s holkou, dávám jediný batoh dopředu a vzadu jenom malý ruksáček. A to i na měsíční cestu.  Zde doporučení, co sebou. 

 

15 Obtížnost

Absolutní většina silnic je asfaltová, poměrně dobrá, vlastní jízda je bezproblémová, je potřeba si pouze zvyknout na specifikum způsobu jízdy a dopravních zvyklostí. Skútr si může půjčit i ten, kdo na něm v životě neseděl. V tomto případě doporučuji plný automat. 

Jenom je potřeba uvažovat: Pokud si půjčíte skútr, motorku přímo v Saigonu nebo Hanoji, tak byste měli na motorce, skútru, umět jezdit. I pro znalého je to první hodiny, dny, skutečně hodně náročné. Naproti tomu nemá problém si půjčit na výlet skútr, automat, třeba na ostrově Phu Quoc i ten, kdo na skútru v životě neseděl. Mimo velká města s určitou dávkou opatrnosti může jezdit prakticky každý. 

Pokud ale sjedete z hlavních silnic a budete chtít jet hlouběji do hor, do vesnic, po nezpevněných cestách, tak to chce už na motorce umět jezdit. A v určité fázi se dostanete do míst, která už jsou i pro skútry neprůjezdná a projíždí jenom krosové motorky.  Zde může mít problém i mnoho silničních motorkářů. Tato místa ale nikdo při první návštěvě Vietnamu obvykle na motorce nenavštěvuje. 

 

16 Všeobecné rady

Parkujte vždy bezpečně. Hotely téměř všude zajišťují motorky, na noc je zavezou do haly a zamknou. Na trzích jsou vždy hlídaná parkoviště, zaplatíte mezi 3.000-10.000 VND bez ohledu na dobu. Využívejte je! Případně když to není možné, zaparkujte u někoho a požádejte o hlídání. Pak mu dejte 5.000-10.000.  Můžete bez problémů pak nechat na motorce bágly. 

 

Pro vázání zavazadla si vždy z domova vozím „gumicuky“ (vázací gumy na konci s háky) Protože ve Vietnamu vám dají v půjčovně pouze kus gumy a to je zdlouhavé, zvlášť nepříjemné, když máte nádrž pod sedadlem a kvůli tankování musíte vždy zavazadlo odpoutávat. 

 

V noci mimo města, pokud možno nejezděte.  Setkáte se s neosvětlenými skútry, koly, chodci. A pokud svítí, Vietnamci neví, co to jsou dálková nebo klopená světla.  A k tomu neočekávané díry a překážky. 

 

Vybavení. Všimněte si, jak jezdí Vietnamci, V sandálech nebo bosí, v košili. Já jezdím v sandálech s pevnou špičkou, když mi je zima, dám si do nich ponožky. Dále bundu do deště a hotovo. Určitě nezapomenout na brýle, i když Vietnamci jezdí bez brýlí. Určitě ale teplejší vybavení pro prosinec – únor, do hor na severu. Minimálně tenisky, rukavice, bunda, kulich. V horách je okolo 10ti stupňů. Samozřejmě motocyklový fanda, který si půjčí krosovou motorku, si obvykle přiveze svoji výstroj, je to také o požitku. Helmu používejte, policie to navíc pokutuje. Neznamená, že když vidíte 5 lidí na jedné motorce, že vás nebudou pokutovat. 

Pokud plánujete dlouhou cestu, nesnažte se o dlouhé denní úseky. 100 km je optimum. Nejenom že to je náročné, ale aby vám zbylo kus dne také na poznávání Vietnamu. 

 

17 Zásady jízdy na motorce ve Vietnamu

Ve Vietnamu se jezdí vpravo. Praxe je, že skútry jezdí obvykle 40 km/hod. Na široké rovné silnici je možné jet 60 km/hod  80 km/h pojedete spíše výjimečně. V zásadě, čím pomaleji tím lépe, ale ne moc pomaleji jako ostatní. 

 

Platí, nikdy neočekávejte, že vám někdo dá přednost. Nikdy si nemyslete, že jedete zprava nebo na zelenou a že máte proto přednost. 

Vždy počítejte, že protijedoucí auto, skútr, může odbočit bez varování doleva. Že při předjíždění předjížděné auto nebo skútr může odbočit doleva nebo doprava. 

Vždy uvažujte, že za hustého provozu nebo u silnic se svodidly mezi pruhy v protisměru těsně u pravé krajnice jezdí skútry proti vám na krátké vzdálenosti. Těm se vyhýbejte zásadně vlevo a nechávejte pruh těsně u krajince pro ně. Nikdy nejezděte těsně u pravé krajnice. Může tam kdokoliv bez varování vyjet zprava nebo někdo jede proti. Pokud uvidíte proti sobě skútr, hlavně se nelekněte. On buď zůstane v protisměru u kraje, protože jede jen na krátkou vzdálenost, nebo se bude snažit pomalu přesouvat na svojí pravou stranu. 

Prudce nezrychlujte a nezpomalujte.  

Na dálnici s dělicí barierou uprostřed počítejte, že i v levém pruhu může v protisměru jet auto, autobus.

Vždy se vyhýbá ten, kdo vidí. Neboli když neočekávaně před vámi někdo zahne. je na vás, abyste do něj nenarazili. 

Světelné semafory dodržujte. I když uvidíte, že mají spíše doporučující charakter. Policie to hlídá a vy nejste doma, odnesli byste to. Také používejte blinkry. Pokud odbočujete doleva a motorek je tolik, že vás stále předjíždí, dejte blinkr a pomalu se přesouvejte doleva. Je dobré mávat rukou doleva, dělá se to často, aby vás přestali předjíždět. Ale přesto pozor, velmi opatrně, nemusí si toho všímat.                 

 

Největší oříšek je při odbočování doleva za hustého provozu, kdy v protisměru řeka motorek nikdy nezastaví. Pomaloučku mezi protijedoucí skútry a odbočit.   

 

Stejně je to, když vjíždíte na hlavni doleva plné motorek. Nesnažte se rychle přejet na svojí pravou stranu. Ale sledujte ostatní. Pomalu se otočit hned doleva podél chodníku a pomaloučku v protisměru se přesouvat na svoji stranu.

 

Kruhové objezdy se někdy dodržují, někdy ne. Někdy se jezdí i vlevo. Hlavně na okruhu jeďte pomalu, lépe na dvojku a nedělat náhlé změny,  

 

Auta se normálně předjíždí zprava.   

POZOR !!!

Ale obrovský pozor si dejte na nákladní auta a autobusy. Pokud vás předjíždí a nenechá vám prostor, raději zastavte daleko v krajnici. Pozor, mezi asfaltem a krajnicí bývá schod, špatná krajince, která vás pod zadní kola náklaďáku může poslat velmi rychle.  Proto velký pozor při předjíždění zprava. Ve Vietnamu je takto nejvíce smrťáků. Viděl jsem, že zachytil pravou stupačkou o obrubník. Spadl přímo pod zadní kola náklaďáku. Tzn. neprotahovat se vedle velkých aut.  

 

Jistě si všimnete, že zvlášť ve městech je levý pruh pro auta a pravý pro skútry. 

Klakson používejte. I když budete vidět, že nikoho nevzrušuje. Ale dáváte tím o sobě vědět. Zvlášť dát vědět tomu, kdo jede před vámi, aby něco nepovedl. 

 

Hlavně opatrně, pomalu a obezřetně. 

Šťastnou cestu. 

 

 Na webu najdete i návrhy cest.

 

Nejlepší moje cesta na motorce v životě 

Moje cesta na mopedu k Hmongům do hor

Fotogalerie

Pokud se vám článek líbil, klikněte like, sdílejte, potěšíte. Budu vědět, že jsem to nevypotil zbytečně. Díky.