12 Sapa - Fansipan

Zápisky paní Mai – Výstup na Fansipan Květen 2015

výstupy na jiné hory ve Vietnamu, zde

Od cizinců jsem se naučila, že na rozdíl od nás lezou na každý kopec, snaží se navštívit nejjižnější, nejsevernější, nejvyšší .. místa. Prostě proto, že existují, že jsou. Ne proto, že je třeba s kopce krásný výhled. To u nás ve Vietnamu běžné není. Nemáme touhu cestovat, dokazovat si, co zvládneme. Já ale pod tímto vlivem jsem se rozhodla letos také na naší nejvyšší horu vylézt. Fansipan je vysoký 3.143 m. Je to ovšem něco zcela jiného jako hora v Alpách této výšky, kde jsou často už ledovce. Byl to neskutečný zážitek a jsem ráda, že jsem překonala obavu a konečně stála na vrcholu nejvyšší hory Indočíny.

Popis výstupu na Fansipan

Výstup na Fansipan je obtížné zvládnout za jeden den. Nejprve se jede několik kilometrů autem ze Sapy do míst, odkud začíná výstup. Ze začátku se jde poměrně dlouho deštným pralesem. Zvlášť v době po dešti je někdy cesta náročnější, potoky se mění v říčky, které je nutné přebrodit. V této části je prakticky nenarušená příroda, je možné se zde setkat s krásnými motýly, ale i třeba hady. Naštěstí není ve Vietnamu mráz, v lednu může sice napadnout i trochu sněhu a teplota se v zimě pohybuje okolo 6ti stupňů, v květnu může klesnout na plus deset. Jinak je horko. Cestou je potřeba lézt i po skalách, cesta je ale zabezpečena žebříky a lany. Výstup není technicky náročný. Je ale potřeba si uvědomit výšku, Sněžka to skutečně není. Ve výšce 2.800 m je tábor s několika domky  a velkými stany, kde se přenocuje. Jsou vybaveny spacími pytly. Obvykle večery jsou spojeny s posezením u ohně. Vietnamci vláčejí do kopce docela zátěže, jídlo je nejdůležitější. Takže večeře znamená většinou opékaná kuřata na ohni.

Druhý den ráno se vyráží v 4.30 a v 10 hodin je možné být vrcholu. Potom sestup a cesta zpět. Tato dvoudenní cesta je dlouhá asi 25 km.

"Bohužel" od 2.2.2016  je možné se vyvézt na horu lanovkou.