Ve Vietnamu autem 

 

Jste skupina kamarádů, 4-6 cestovatelů? Starší, rodina? 

 

Nechcete jako baťůžkáři a současně nechcete s cestovkou? Bojíte se nebo nemůžete na motorce? Zde je nejlepší řešení.  

 

Baťůžkáři:

Je ideální pro dva. Nemusí bukovat předem dopravu, ubytování, všude se vejdou. Svobodně si zvolí termín.  Nevýhodou je cestování od města k městu, od turistického místa k dalšímu. Proto nejlepší je na motorce, nebo si alespoň na místě motorku, skútr, půjčit. Protože Vietnam je nejzajímavější právě mimo města. Vesnice, rýžová políčka, příroda, menšiny. Ale to ve větší skupině přináší problém. Někteří neumí na motorce, nejsou zvyklí takto cestovat, neumí to, ubytování, doprava pro skupinku je větší problém, obtížná shoda. Navíc spousta lidí v tak exotické zemi dosud nebyla a mají logickou obavu. Případně chtějí větší pohodlí, mají více peněz.  .

 

Cestovka: 

Nejhorší řešení. Jediná výhoda. Nulová starost. Pak jenom nevýhody.  Přes až nesmyslně extrémní cenu je to vždy cestování ve velké skupině výhradně mezi turistickými místy. Cestovky za miniskupinu považují 8 lidí. O poznání přírody, života, se vůbec nedá hovořit. Banda deseti lidí nemůže navštívit vesničku, nemohou vás zavézt na neturistické místo, kde nejsou dobré hotely, servis,.. Prostě cestovka vám za velké peníze zajistí, že se podíváte na nejznámější obrázky, navíc z velkého  davu. 

 

ŘEŠENÍ

 

Ale když jste čtyři, je vás šest? A třeba nemáte odvahu jet zcela sami. Co výhody cestovky a baťůžkáře spojit? A naopak vyloučit nevýhody?  Svobodně si zvolit termín? 

 

Ve světě se toto řeší vypůjčením auta. Ale ve Vietnamu nejenom že v praxi půjčení auta není možné, ostatně půjčil by si ho jenom sebevrah, ale je zde současně obava z tak neznámé země.

 

Toto si uvědomila řada místních a začala se tím živit 

Organizují individuální okružní cesty většími auty, typu Ford transit nebo VW transportér. V autě je obvykle řidič a průvodce. Vzhledem „ceně“ lidí je to ve Vietnamu jedno, řidič se stará o auto, hlídá ho, když jsou turisté s původcem třeba na treku. Navíc řidiči neumí anglicky a ti co umí, zase neumí točit volantem.

Tyto cesty nejsou nikdy po celém Vietnamu, ale obvykle třeba na týden, deset dní na severu, pak se přeletí na jih a tam další okruh, hlavně deltou, případně na sever od Saigonu, směr Da Lat, Dak Lak. Pokud je zastávka v centrálním Vietnamu, tak tam obvykle Hoi An, případně ještě Da Nang a Hue. 

Průvodce je Vietnamec a někdy v neturistických oblastech (provincie Son La, Ha Gaing , Cao Bang, Dien Bien,..)  si i on ještě najme třeba při treku lokálního průvodce z místních menšin. Protože ani průvodce Vietnamec nezná jazyky menšin a vzhledem k rozlehlosti Vietnamu nemůže vše znát.  Auto může zastavovat, vyhnout se hlavním silnicím. Průvodce tuto malou skupinku zavede ke známým, do rodin, jde s nimi na výlety mezi rýžová pole,..

 

Celý výlet je dokonale zorganizovaný, někdo vás vyzvedne na letišti, naloží do auta,   při přeletu na jih vás v Saigonu zase někdo vyzvedne.  Vietnamci mezi sebou velice dobře kooperují.

Ve výsledku cestujete jako s cestovkou, bez starostí, ale je to vaše individuální cesta, můžete vše měnit podle vás, zažijete násobně více než s cestovkou.

 

Já jsem takto vlastně jel při mojí úplně první cestě do Vietnamu a bylo to vynikající. Jasně, není nad motorku a jet sám, ale to je o něčem zcela jiném.

 

Ve výsledku vás i tato super individuální zajištěná cesta s minimem starostí vyjde levněji než s cestovkou.

 

Protože můžete třeba projet překrásnou oblast Ha Giang, zastavovat, ubytovat se v homestay, můžete zkombinoval turistická i neturistická místa, na severu např překrásné Mu Cang Chai ale i Sapu,..  Spojit i s výletem do Ha Long,  případně Ninh Binh. 

Na jihu nejste omezeni na turistické show – výlet do delty, což je dnes až hrůza, ale můžete projet krásná místa, navštívit parky, kde najdete ještě původní faunu a floru,..

 

Kde , jak 

Já mám opravdu velmi dobré zkušenosti s Mai. maiduong1988@gmail.com  mail zde.  Ona sama Vietnam zná dokonale. Mně dnes samozřejmě neshání auto, ale motorku, často s místňákem. Protože i když se dnes mohou po Vietnamu pohybovat bez problémů sám, cesta s Vietnamcem je o něčem jiném. Zavede mne na místa, jaká sám nemám šanci poznat, cestuji v klidu, když se něco stane, je to jeho starost.  Jak se říká, "mohu za ní dát ruku do ohně". Nemusíte mít vůbec strach, že pošlete zálohu a budete se klepat strachy, zda peníze nezmizely.

 

Je ze severu, dříve v Sapě dělala průvodkyni, dnes žije v Mu Cang Chai, kde má kavárnu, přes zimu je v Hanoji. Tak cestu organizuje přes fantastická místa, se zastávkami i u známých. A na jihu má řidiče, se kterými kooperuje.

Samozřejmě takových lidí, kteří cesty organizují, je ve Vietnamu hodně.

 

Cena

Samozřejmě je cena vyšší proti cestě baťůžkáře, ale přesto se nedostanete na cestu cestovky. Závisí to samozřejmě na počtu, době, plánu cesty. Já si třeba dnes pronajímám dobrou japonskou motorku, nejlépe krosku. Pokud můžeme do cesty dát více peněz je dobré ale hlavně, je zhodnotit účelně. 

 

Průvodce 

Spousta lidí se mně ptá, zda bych jim byl průvodcem. Odmítám. Jsem přesvědčen, nevietnamec navíc bez perfektní vietnamštiny nemůže být průvodcem.  Sám si místňáka najímám, protože teprve s ním mohu zemi poznávat do hloubky. Musí ale umět anglicky. Čech jako průvodce opravdu ne, pouze Vietnamec vám otevře dveře místních.  

 

Toto je článek o cestování po Vietnamu. V současné době cestovky organizují cesty do resortů na pláži na ostrově Phu Quoc dokonce s přímým letem. Je to dovolená na odpočinek, válení na pláži, ale na poznávání Vietnamu 

 

 

Jeden z příkladů cesty na sever i na jih autem

Vietnamka Mai

Aktuální přednášky    

 

novinky, aktuality

2.8.2022 Život s duchy
25.7.2022 Poupata zázvoru
18.9.2021 Bambusová krysa
 
 

info@vietnamista.cz  / veškeré kontakty