
NECHTE SVŮJ EMAIL A DOSTANETE DŮLEŽITÉ INFO O CESTOVÁNÍ DO VIETNAMU
Rozešlu návrhy cest pro individuální cestovatele. Pouze příležitostně, bez spamu, bez reklamy - tento web není cestovky, není to byznys, ale zábava
Vietnam na motorce nebo skútru (aktualizace 2021/8)
Zde zajímavé cestopisy Zde příklady cest
Nejlepší poznávání Vietnamu je ze sedla motorky
Vietnam je asi největší ráj pro milovníky jedné stopy na světě. Na jedné straně adrenalin v nekonečném moři motorek a skútrů v Saigonu (HMNC) a Hanoji, a na druhé straně náročné prašné, spíše bahnité cesty v horách. A nehrozí nebezpečí, že na motorkáře v lese vyletí rozzuřený chatař.
Pro nás jsou navíc ideální zimní měsíce, kdy u nás motorky ukládáme k spánku.
Cestování ve Vietnamu je překvapivě výrazně levnější něž v Evropě. Zpáteční letenka je dnes podle nabídky od 14 tisíc Kč a půjčení stroje je levné. Ubytování je také velmi levné.
Nejlepší je jet s kamarády v počtu dva, maximálně čtyři. Velké skupiny v horách a vesnicích nejsou dobré. Můžete jet zcela sami. Pokud průvodce, tak dobrý místní, abyste se dostali do vesnic, do příbytků, tam, kam byste sami neměli odvahu. Navíc vyřeší problém, havárii, poruchu. Český průvodce by nedodal žádnou přidanou hodnotu - ubytování a mapu s GPS si zajistíte sami - akorát vám zvýší cenu. Vietnamsky neumí a anglicky se v horách nedomluvíte. A určitě se nepřidávejte ke skupině neznámých motorkářů, můžete si zkazit celý zážitek. Vietnam je velmi bezpečná země, bezpečnější než Evropa.
V poslední době se objevují cestovky nabízející skupiny na motorkách. Je to hnusné, když do vesnice dorazí tlupa a prohlíží si vše jak v zoologické zahradě.
Respektujte místní, jezděte na dvou či max. třech motorkách. NE více. Odmítněte motorkářské gangy a motorkářské cestovky.
Nejlepší poznávání Vietnamu je skutečně ze sedla motorky, skútru. Na základně mnoha tisíců najetých kilometrů v sedle ve Vietnamu jsem sestavil tento podrobný přehled, který by měl být nápomocen dalším odvážlivcům.
Není potřeba jet celou dovolenou na skútru. Ale půjčit si ho na dva, tři dny, na daném místě. Kombinace s veřejnou dopravou je ideální.
Na webech si přečtete spoustu informací, zákonů, předpisů, opisovaných jednoho od druhého, ale často jsou staré, aa nezohledňují skutečnost, praxi. Následující info čerpá z mých mnoha cest ve Vietnamu na skútru a motorce a také Vietnamu a místní policie.
OBSAH

Dle zákona máte mít mezinárodní řidičák. Vietnamský policista ale většinou neví, co to je.
Pokud máte řidičák na motorku A (plný A1, A2), nechte si jenom udělat mezinárodní a je vše OK.
Pokud máte jenom B, na auto, máte automaticky i řidičák A1, tzn. skútr do 125 ccm s automatickou převodovkou. Jenže ve Vietnamu jsou všechny motorky a skútry prakticky od 110 ccm3 výše. Neboli váš řidičák s B a omezeným A1 na moto nad 50 ccm3 tam neplatí.

Mezinárodní řidičák vám vystaví na každém městském úřadě na počkání, kde mají dopravní odbor. Nemusí být příslušný vašemu bydlišti. Potřebujete k tomu jakoukoliv fotku, svůj řidičák, občanku a 50 Kč.
Ale praxe je, že se s B normálně ve Vietnamu jezdí a většina turistů ho používá. V neturistických oblastech vůbec nemusíte mít obavu. Když tam vidí cizince, určitě vás nezastaví a nebudou kontrolovat. V turistických oblastech, zvlášť pokud se do něčeho zamotáte, mějte připraveno 200 000 VND. Ale pravděpodobnost kontroly je minimální. Mezinárodní řidičák také doporučuji, ale zbytečně ho neukujte - buchnou vám na něj velké razítko: Jenom do 50 ccm3. Avšak v absolutní většině případů policie obsah neřeší.
Od 1. 1. 2015 může cizinec řídit ve Vietnamu i auto, jenže to vám nikde nepůjčí. Auto je možné půjčit pouze s řidičem. Takže zbývá motorka či skútr.
Vyjma mimořádné situace v HaGiang půjčovny řidičáky nekontrolují
POZOR od roku 2016 policajti hlavně v turistických oblastech kontrolují cizincům rychlost. Moto 40 km v obci, mimo obec 60 km/h
POZOR od října 2018 mají příkaz půjčovny kontrolovat řidičáky v HaGiang. Tzn., že s Bčkem můžete mít problém. Dá se řešit mototaxikářem.
POZOR od roku 2019 se nedoporučuje půjčit si skútr či motorku, pokud nemáte A2 nebo A v oblastech HaGaing, DaNang, HoiAn a MuiNe: mohli by vám stroj až na týden zabavit a pokuty (všimné) jsou vysoké. Policie už začíná rozumět, co to je obsah. V brzké době budou i problémy v dalších turistických oblastech jako Hue, NinhBinh, NhaTrang, Vung Tau a Phu Quoc.
V oblasti HaGiang lze dobře řešit s motořidiči, mototaxikáři. Naproti tomu v neturistických oblastech je to stále v pohodě. Jenom se nesmíte do ničeho připlést.

1) Pokud na velký okruh, cizinci si většinou půjčují motorku Honda Win, případně podobnou. Půjčovny pro turisty mají na těchto motorkách již vzadu namontovaný velký nosič. Pokud ale nemáte zkušenosti s jízdou na motorce, tuto motorku vám nedoporučuji, má normální ruční ovládání spojky. Výhoda je, že jsou silné, dá se s nimi i do terénu, jejich nevýhodou je jejich horší spolehlivost, nejsou obvykle v zrovna dobrém stavu. Dají se půjčit prakticky pouze v Saigonu a Hanoji. Pokud jste motorkář a chcete jet mimo asfaltové silnice ve severním Vietnamu, doporučuji tuto motorku s manuálním řazením nebo podobnou.

2) Nejpoužívanější ve Vietnamu jsou skútry 125 ccm s manuálním řazením s automatickou spojkou. Já je používám i na velmi dlouhé několikaměsíční cesty. Nevýhoda obvykle je, že nemají nosič. Já ve dvou jezdím pouze s jedním menším báglem, který mám vpředu a vzadu pouze příruční baťůžek. Půjčení je navíc levnější jako Honda Win. Půjčují je prakticky všude i mimo turistická centra a to i velmi levně. Ve vyloženě neturistických oblastech se ale motorky nepůjčují. Dá se na na něj rychle zvyknout i pro ty, co nikdy na skútru neseděli, ale nedoporučuji, aby se vydali hned na dlouhou cestu. Dají se půjčit i na mnoha jiných místech, kde jsou turisté, i v hotelích. Např. Sapa, NinhBinh, Hue, HoiAn, Danang, NhaTang, PhuQuoc, ConDao a mnoho dalších míst. Na některých místech, kde je dnes větší zájem (HaGiang) doporučuji zvlášť v turistické sezoně řešit předem. Skútry jsou většinu japonské, čínské bych bral v nouzi.

3) Automat doporučuji především těm, co nikdy na motorce, skútru, nejezdili. Nedoporučuji je na delší cesty, max na jeden, dva, tři dny. Už vůbec ne do hor. Jsou těžké s menším výkonem. Opravy jsou komplikovanější a náročnější. Do hor bych s automatem určitě nejel. Před půjčením si vždy motorku, skútr ze všech stran nafoťte
4) Na rozdíl od předchozích motorek a skútrů se endura půjčují prakticky výhradně pro turisty. Jsou kvalitní, většinou Honda obsahu od 150ccm do 250 ccm. Tyto stroje nepůjčují ale bežné půjčovny ale firmy které se zaměřuují na okruhy pro turisty na nezpevněných cestách. Většinou se půjčují i s průvodcem.

Má to logiku protože pro neznalého je obtížné takové okruhy najít.Podle mapy stezka může být asfaltová silnice a naopak významná spojnice může být těžko sjízdná stezka. Navíc mnoho takových cest končí slepých v horách.
Pokud na enduru, tak jednoznačně do severního Vietnamu. Tam je nejvíce nezpevněných cest, jsou tam nejvyšší hory. Na jihu jsou hory také ale proti severu je to nic. Na jihu je většinou rovina, stačí skůtr.
Helmy vám půjčí zdarma s motorkou, skútrem.
Když si půjčíte motorku, skútr na více dní, budou chtít zálohu a sepíší smlouvu a budou chtít zálohu. Záloha se pohybuje 100-600 USD Když to bude jenom na jeden den, obvykle stačí, když jim řeknete adresu hotelu, případně chtějí do zástavy cestovní pas a nesepisují nic. Řidičák je nezajímá.
Modrou kartu vám půjčovna skoro jistě do ruky nedá, protože s ní byste mohli motorku prodat. Pokud by vás chytla policie, ukažte smlouvu. Pokud máte motorku jenom na jeden den, odkažte na hotel, půjčovnu. Proto pozor, bez modré karty vás nemusí pustit přes hranice do sousedního Laosu nebo Kambodže.
4 Kde půjčit
Výborná půjčovna v Saigonu (HCMC) je na adrese: Nguyễn Thị Minh Khai č. 17. Tam si půjčuji skútr vždy. Já to ukecám vždy na 60 Kč na den, ale když se vám podaří stovka, můžete být spokojeni. Je to mimo turistické centrum.
Možné to je - One way rental půjčovny už existují a týkají se především Saigonu, Hanoje a Hue. Nemám tyto půjčovny oso
bně ověřené. Ale já spíše doporučuji okruh na severu, přeletět na jih a zase půjčit a znovu okruh. Jet velké vzdálenosti podél pobřeží nevidím za dobré, spousta kilometrů, hlavní silnice, Cestu Hanoi-Saigon zásadně nedoporučuji. Více zde
6 Cena půjčení
Saigon: Na ulici Bui Vien a okolním centru, kde se Honda Vin půjčují, mají pevnou cenu 200 000 VND/den (2018) poloautomat 150. Automat také 200. Pokud půjdete dále od této oblasti, domluvíte se vietnamsky, v roce 2018 s mi podařilo i za 60 na den poloautomat. Ale normální turista za tuto cenu je bez šance.
Zásadně platí, že opravy poškození pádem, odření, píchlá guma, platíte vy. Opravy motoru platí půjčovna. Tedy měla by platit.

Opravy jsou dost časté, stroj vám opraví téměř na každém rohu a velmi rychle. Opravny poznáte podle otevřené garáže, v níž někdo něco opravuje. Nepotřebujete se domluvit, je jim hned jasné, o co jde. Počítejte s tím, že v turistických oblastech zaplatíte jako turista více než místní. Vietnamci s sebou nikdy nevozí žádné nářadí na opravy. Největší riziko je v horách. Pokud se vám vysype motor někde na severu u čínských hranic, tak máte problém. Proto je lepší jet alespoň dvě motorky, aby někdo mohl odjet pro pomoc. Lidé ve Vietnamu jsou vynalézaví, dovedou i motorku naložit na motorku. Počítejte s tím, že to je především o penězích: prostě zaplatíte. Proto já v horách doporučuji jezdit s Vietnamcem. Vše vyřeší, jedete v klidu, navíc dny máte delší, protože můžete na místo cíle přijet později, on ví, kde je ubytování. Rovněž hlídá, aby vás při opravě moc nenatáhli. Dostanete se na místa, kam byste nijak nejeli, a spoustu se dozvíte.

Výměna ložiska zadního kola 50, opět pro cizince až 200. Nová duše 50, nový plášť 200. Větší opravy motoru se vejdou do 1000.
Ale to vždy závisí na tom, kde to je, jak jsou zvyklí na cizince, na koho narazíte. Na jihu jsou paradoxně ceny nižší než na severu.
Ve Vietnamu je hustota benzinových pump výrazně větší než u nás. Pumpy jsou i v horách. Vedle toho zvlášť na severu benzin prodávají i na ulici v pet lahvích od limonád či od vody. Dále mají lidé soukromé malé bomby s benzinem. Ceny u velkých pump jsou všude stejné, u soukromníků trochu vyšší. Cena
(2018) asi 22 Kč. 95 okt mají všude. Někde se tankuje 92 okt, není problém. Skútry jezdí na vše. Někde jsem četl, mít jako rezervu benzin v plastové lahvi. Totální blbost. Raději si vezměte vodu.
V poslední době metoda hodně propagovaná. Dle mého názoru se vyplatí, pokud pojedete více než na měsíc, dva. Většinou se prodávají Honda Win. Ceny se pohybují 200 - 300 USD. Jsou ale na rozdíl o půjčovacích v hodně špatném stavu, musíte téměř 100% počítat s opravami po cestě, což je nejenom ztráta času a peněz, ale může zásadně ovlivnit dovolenou. Pozor, bývají i kradené, nemáte šanci zkontrolovat dokumenty. Do hor mimo hustě zabydlené oblasti (HaGiang) bych jel výhradně s dobrou motorkou, nikdy ne s něčím za 200 USD. Navíc s kontrolou techničáku policií mám již vlastní nepříjemnou zkušenost. Počítejte s výkupní cenou max. 100 USD, pokud se vám nepodaří jí zase prodat cizinci. Další problém! - pokud ji budete prodávat poslední dny, dostanete vietnamské dongy, ne USD.
Dobré řešení - koupit kvalitní motorku od Tigit Motorbikes za 1000 USD. Ti vám potvrdí opětný výkup za 750-800 USD, podle délky cesty. Takže je to při delší cestě daleko lepší. Jenže motorka se kupuje obvykle, když chcete pokračovat do Kambodže nebo Laosu, takže to vlastně nic neřeší.
Tato cesta je poměrně dost požadovaná, já jí ale nechápu. Předně je potřeba motorku koupit a prodat, ale hlavně je to hlavní tah. Jako kdyby někdo chtěl poznat Československo po cestě z Bratislavy do Prahy. Dlouhá úmorná cesta po hlavní silnici. Odbočit na vedlejší cestu na pobřeží se někde dá, ale je to stále rovina, stále stejné. Kdo nezná skutečný Vietnam, bude tvrdit, že toho viděl spoustu. Ano, ale současně viděl a zažil zlomek, co mohl vidět a poznat. Neboli zásadně tuto cestu NEDOPORUČUJI. Cestovatelé vychvalují, jaká to byla super cesta. Ano, protože nemají srovnání, neví, co mohli vidět, zažít.
Pokud si půjčíte skútr na cestu, která směřuje po hlavních cestách a ubytovaní je v hotelích, průvodce nepotřebujete. Je ale neocenitelný, pokud jedete do hor, do neturistických oblastí dál od hlavních silnic. Vezme vás do vesnic, celý výlet do Vietnamu vás bude stát možná o 10-20 % víc, ale z Vietnamu budete mít 100x víc. Ale myslím tím najmout si průvodce, nejlépe také fandu, ne cestovku. Ty jsou drahé, mají stále stejné cesty, velké skupiny, prioritní je pro ně byznys. S průvodcem jedete bez starostí. Kdyby se vám v horách rozbila motorka, anglicky se nedomluvíte. Hlavní výhoda je, že vyřeší poruchu motorky, píchlou gumu (s tím se asi setkáte) havárii, apod.
Utvořte skupinu kamarádů dva, maximálně čtyři. Nesnažte se tvořit velké skupiny. Jeden neznámý blbec vám výlet zkazí. Nejlepší přehled o dobrých domácích průvodcích má moje známá Vietnamka uvedená v kontaktech mého webu. Má kamarády, co takto na motorkách s turisty jezdí. Nejvíce v HaGiang. Pokud jste ale jenom dva, je to logicky dražší.
Průvodce nejenom že vás zavede tam, kam byste se nikdy nevydali, a pomůže vyřešit opravu či připadnou kolizi, ale hlavně, máte výrazně kratší ztrátový čas. Můžete si dovolit přijet na místo později, nemusíte se strachovat o ubytování. Spoustu zajímavostí se dozvíte od něj. Prostě si to užijete víc a beze strachu. Přes mou poměrně dobrou znalost Vietnamu využívám každé příležitosti jet s domorodcem. Je to fakt jiný level.
V současné době za účelem byznysu vznikají cestovky, firmy, které organizují grupy, skupiny motorkářů pro cesty na motorce. Nejvíce pro oblast HaGiang, což je o to horší. Jedná se o chudé oblasti, kde do vesnice nemůže vtrhnout grupa motorkářů. V některých vesnicích se už proto staví ke skupinám zády. Zásadně jeďte ve skupině maximálně 4 kamarádů. S žádnými cizími motorkáři nejezděte. Jenom budete mít problém a je to skutečne strašně necitlivé. Klidně si vemte průvodce, nebo jeďte sami. Tyto tzv. "adventure" motorkářské skupiny jsou možné v čisté přírodě a na silnicích, ale ne do vesnic. A Vietnam jsou především vesnice. Navíc jsou to vyhozené peníze: ubytování není problém a na orientaci máte GPS. Motorku si užijete právě na vnekově, po stezkách. V malé skupince, případně s průvodcem.
Toto určitě NE! Cestujete přes vesnice, velmi chudé oblasti. Více zde
GPS a Google map jsou obrovským pomocníkem. Pouze musíte brát v potaz, že velikost silnice, její označení, nemusí odpovídat realitě. Malinká cesta na Google map může být široká asfaltová silnice, a naopak výrazná silnice může být stezka.
Zvlášť na severu v horách je problém. Google vám někde ukáže jenom bílou nebo zelenou plochu. S tištěnými mapami je to stejné. Do vesnic jezděte pouze s průvodcem nebo pokud se domluvíte vietnamsky - pak se můžete přeptat na cestu.
Pozor: Vietnamci mapy neznají. Běžně obyvatel Hanoje na mapě Hanoje nenajde, kde bydlí. Tištěné mapy nesouhlasí mimo hlavních tahů. Zvlášť mne rozčílily mapy v oblasti HaGiang.. Byly tam nesmysly.
Pokud jste fandové motorkáři, určitě budete každý chtít svou motorku, abyste si cestu užili. Ale i pokud máte motorku jenom na dopravu a jste dva silní chlapi, doporučuji každý svůj stroj. Pokud jede kluk s holkou spíše průměrné nebo menší váhy, stačí jedna motorka či skútr pro dva. Skútr ale musí být silný. Ovšem pozor, jenom jeden batoh - a nesmí být obří. K tomu malý ruksáček na denní věci, pláštěnky, jídlo (většinou kupujeme na cestu ovoce), foťáky atd. Já, když jedu s holkou, dávám jediný batoh dopředu a vzadu jenom malý ruksáček. A to i na měsíční cestu. Zde doporučení, co sebou.
Absolutní většina silnic je asfaltová, poměrně dobrá, vlastní jízda je bezproblémová, je potřeba si pouze zvyknout na specifikum způsobu jízdy a dopravních zvyklostí. Skútr si může půjčit i ten, kdo na něm v životě neseděl. V tomto případě doporučuji plný automat.
Jenom je potřeba uvažovat: Pokud si půjčíte skútr či motorku přímo v Saigonu nebo Hanoji, tak byste měli na motorce umět jezdit. I pro znalého je to zpočátku skutečně hodně náročné. Naproti tomu třeba na ostrově Phu Quoc nemá problém si půjčit na výlet skútr (automat) i ten, kdo na skútru v životě neseděl. Mimo velká města s určitou dávkou opatrnosti může jezdit prakticky každý.
Pokud ale sjedete z hlavních silnic a budete chtít jet hlouběji do hor, do vesnic, po nezpevněných cestách, tak to chce už na motorce umět jezdit. A v určité fázi se dostanete do míst, která už jsou i pro skútry neprůjezdná a projíždí jenom krosové motorky. Zde může mít problém i mnoho silničních motorkářů. Tato místa ale nikdo při první návštěvě Vietnamu obvykle na motorce nenavštěvuje.
Parkujte vždy bezpečně. Hotely téměř všude zajišťují motorky, na noc je zavezou do haly a zamknou. Na trzích jsou vždy hlídaná parkoviště, zaplatíte mezi 3000-10 000 VND bez ohledu na dobu. Využívejte je! Případně když to není možné, zaparkujte u někoho a požádejte o hlídání. Pak mu dejte 5000-10 000. Pak můžete bez problémů nechat na motorce bágly.
Pro vázání zavazadla si vždy z domova vozím „gumicuky“ (vázací gumy na konci s háky). Protože ve Vietnamu vám dají v půjčovně pouze kus gumy, což je zdlouhavé a nepříjemné, zvláště když máte nádrž pod sedadlem a kvůli tankování musíte vždy zavazadlo odpoutávat.
V noci mimo města pokud možno nejezděte. Setkáte se s neosvětlenými skútry, koly, chodci. Pokud už svítí, Vietnamci neví, co to jsou dálková nebo klopená světla. A k tomu neočekávané díry a překážky.
Vybavení: Všimněte si, jak jezdí Vietnamci: v sandálech nebo bosí, v košili. Já jezdím v sandálech s pevnou špičkou, když mi je zima, dám si do nich ponožky. Dále bundu do deště a hotovo. Určitě nezapomenout na brýle, i když Vietnamci jezdí bez brýlí. Rozhodně teplejší vybavení pro prosinec–únor, do hor na severu. Minimálně tenisky, rukavice, bunda, kulich. V horách je okolo 10ti stupňů. Samozřejmě motocyklový fanda, který si půjčí krosovou motorku, si obvykle přiveze svoji výstroj, je to také o požitku. Helmu používejte, policie to pokutuje. To, že občas spatříte 5 lidí na jedné motorce, neznamená, že vás nebudou pokutovat.
Pokud plánujete dlouhou cestu, nesnažte se o dlouhé denní úseky. 100 km je optimum nebo spíše maximum. Nejenom že to je náročné, ale aby vám zbylo kus dne také na poznávání Vietnamu.

Ve Vietnamu se jezdí vpravo. Praxe je, že skútry jezdí obvykle 40 km/hod. Na široké rovné silnici je možné jet 60 km/hod, 80 km/h pojedete spíše výjimečně. V zásadě, čím pomaleji tím lépe, ale ne moc pomaleji než ostatní.
Nikdy neočekávejte, že vám někdo dá přednost. Nespoléhejte na to, že jedete zprava nebo na zelenou, a proto máte přednost. Vždy počítejte, že protijedoucí auto, skútr, může odbočit bez varování doleva. Že při předjíždění předjížděné auto nebo skútr může odbočit doleva nebo doprava. Myslete na to, že za hustého provozu nebo u silnic se svodidly mezi pruhy v protisměru těsně u pravé krajnice jezdí skútry proti vám na krátké vzdálenosti. Těm se vyhýbejte zásadně vlevo a nechávejte pruh těsně u krajince pro ně. Nikdy nejezděte těsně u pravé krajnice. Může tam kdokoliv bez varování vyjet zprava nebo někdo jede proti. Pokud proti sobě spatříte skútr, hlavně se nelekněte. On buď zůstane v protisměru u kraje, protože jede jen na krátkou vzdálenost, nebo se bude snažit pomalu přesouvat na pravou stranu.
Prudce nezrychlujte a nezpomalujte.
Na dálnici s dělicí barierou uprostřed počítejte, že i v levém pruhu může v protisměru jet auto, autobus. Vždy se vyhýbá ten, kdo vidí. Neboli když neočekávaně před vámi někdo zahne, je na vás, abyste do něj nenarazili.
Světelné semafory dodržujte. I když uvidíte, že mají spíše doporučující charakter. Policie to hlídá a vy nejste doma, odnesli byste to. Také používejte blinkry. Pokud odbočujete doleva a motorek je tolik, že vás stále předjíždí, dejte blinkr a pomalu se přesouvejte doleva. Je dobré mávat rukou doleva, dělá se to často, aby vás přestali předjíždět. Ale buďte velmi opatrní, ostatní řidiči si toho nemusí všímat.
Největší oříšek je při odbočování doleva za hustého provozu, kdy v protisměru řeka motorek nikdy nezastaví. Pomaloučku mezi protijedoucí skútry a odbočit.
Stejně je to, když vjíždíte na hlavni doleva plné motorek. Nesnažte se rychle přejet na svou pravou stranu, ale sledujte ostatní. Pomalu se otočit hned doleva podél chodníku a pomaloučku v protisměru se přesouvat na svoji stranu.
Kruhové objezdy se někdy dodržují, někdy ne. Někdy se jezdí i vlevo. Hlavně na okruhu jeďte pomalu, nejlépe na dvojku a nedělat náhlé změny.
Je běžné, že ostatní auta předjíždí zprava.
Co dělat když vás za staví p o licie
POZOR !!!
Obrovský pozor si dejte na nákladní auta a autobusy. Pokud vás předjíždí a nenechá vám prostor, raději zastavte daleko v krajnici. Pozor, mezi asfaltem a krajnicí bývá schod, špatná krajince, která vás může poslat velmi rychle pod zadní kola náklaďáku. Proto velký pozor při předjíždění zprava. Ve Vietnamu je takto nejvíce smrťáků. Viděl jsem, jak řidič zachytil pravou stupačkou o obrubník. Spadl přímo pod zadní kola náklaďáku. Tzn. neprotahovat se vedle velkých aut.
Jistě si všimnete, že zvlášť ve městech je levý pruh pro auta a pravý pro skútry.

Klakson používejte. I když budete vidět, že nikoho nevzrušuje. Ale dáváte tím o sobě vědět. Zvlášť chcete dát vědět tomu, kdo jede před vámi, aby něco neprovedl.
Dobrá diskusní skupina na faceboo ku Do Vietnamu bez cestovky
Hlavně opatrně, pomalu a obezřetně.
Šťastnou cestu!
Moje cesta na skútru k Hmongům do hor
Pokud se vám článek líbil, klikněte like, sdílejte, potěšíte. Budu vědět, že jsem to nevypotil zbytečně. Díky.
Registrace nového uživatele
Event registration
Please fill in the information below:
novinky, aktuality
info@vietnamista.cz / veškeré kontakty